Un gînd pe zi

28 Februarie 2012

Nimic nu face iuțimea așa de liniștită și de blîndă, ca bărbăția și mila. Cea dintîi înfrînge pe cei ce-o războiesc de afară, iar cea de a doua, pe cei ce o războiesc din lăuntru.

Sfîntul Grigorie Sinaitul

8 Responses to “Un gînd pe zi”

  1. bogdan Says:

    Știau părinții sfinți ce știau.

  2. Dan M. Says:

    The disputatio = un mărţişor pentru tine, Sorina, şi un salut de bun-venit pentru domnul M.G.

    http://richarddawkins.net/videos/645113-video-richard-dawkins-rowan-williams-archbishop-of-canterbury

    Două minţi strălucite dezbat subiecte veşnic captivante: natura omului, conştiinţa, apariţia vieţii, evoluţia creaţiei, metafizica, Universul, Dumnezeu etc. Richard, prietenul simpaticului domn Horia, m-a surprins în mod plăcut. Când renunţă la agresivitatea polemică de l-a propulsat în funcţia de Chief Atheist al planetei devine un interlocutor remarcabil.

    • Sorina Says:

      Dane,
      Îți mulțumesc pentru mărțișor. Am urmărit timp de 1 oră și 28 de minute conferința. Cred că unele aspecte nu le-am înțeles foarte bine, mai ales pentru că nu se auzea bine, nu știu dacă de la laptop sau așa era calitatea sunetului în sala universității. Voi încerca să ascult la compiuterul care are boxe atașate. poate reușesc să dau sonorul mai tare…
      O discuție interesantă, desigur nu aduce nimic nou, nici nu ar avea cum, de fapt, nu cred că acesta a fost scopul. Două puncte de vedere vechi, unul de cînd lumea, altul de cînd oamenii…
      Pot să spun că mă gîndeam în timp ce ascultam dialogul, altminteri spumos, al celor trei, – de menționat aici calitatea extraordinară de moderator a lui Sir A. Kenny, – că nimic nu exemplifică mai bine și nu reduce la absurd, în același timp, evoluția în toate formele ei, ca această conferință. pe care mi-am proiectat-o în timpul istoric apropiat cu doar 300-400 de ani înainte de timpul nostru. Probabil că cei trei ar fi fost spînzurați sau arși de vii. Iată-ne evoluați astfel că sîntem pregătiți să facem față cu eleganță unei polemici de acest tip, pe care o salutăm cu aplauze. Cred, mai degrabă, că e lucrarea Domnului, decît influența cuceririlor științifice
      .

      • M.G. Says:

        Salut, Dane! Mă bucur că mai întreţii dialogul cu Sorina (şi cu Bogdan) în special. Dezbaterea cu Dawkins o s-o urmăresc în weekend. Am descărcat fişierul. Sper să merite, pentru că eu am urmărit în trecut asemenea dezbateri. De departe, William Lane Craig este cel care merită văzut şi citit. A scris o carte, Reasonable faith, în care îl critică foarte argumentat pe Dawkins. Pe mine însă mă miră că majoritatea oamenilor caută explicaţii logice şi dovezi palpabile (empirice) pentru a demonstra existenţa lui Dumnezeu. Cred că o asemenea abordare pentru a descoperi un Dumnezeu care se află dincolo de marginile universului este pur şi simplu greşită. O spune şi Craig, indirect, atunci când aduce ca argument că dincolo de natural se află supranaturalul. Iar supranaturalul înseamnă ceva care nu poate fi descoperit prin mijloace convenţionale. Exemplul meu preferat este cel cu visul. Dacă spun că am visat un trandafir albastru cu petale roşii, nu pot demonstra existenţa acestui vis, dar asta nu înseamnă deloc că visul nu a existat. Şi, paradoxal, toţi oamenii ştiu că existenţa visului este posibilă şi incontestabilă atât timp cât declaraţia este adevărată, pentru că toţi oamenii au visat cândva. Aşa că eu, unul, nu am nevoie de demonstraţii empirice, mai ales că experienţa mea proprie mi-a dovedit în numeroase rânduri că sunt evenimente care depăşesc sfera simplelor coincidenţe şi calculele probabilistice. Tocmai aici este secretul (şi frumuseţea) credinţei. Marginile universului şi chiar ceea ce este dincolo de aceste margini sunt legate de fiecare om şi comunică cu el prin credinţă şi prin nevăzutele senzaţii care vin cu ea.

        Am şi un citat preferat al Sf. Augustin, care zice aşa: „Credinţa înseamnă să crezi ceea ce nu vezi; răsplata pentru această credinţă este să vezi ceea ce crezi.” Aşa că eu prefer să cred în ceva care este bun, moral şi sublim, ştiind că, cel puţin aşa, voi vedea şi simţi în jurul meu o astfel de realitate. Avantajele, chiar şi raţional vorbind, sunt imense…

  3. Dan M. Says:

    În adevăr, şi autoproclamatul „reprezentant al Ignoranţei” a vădit multă ştiinţă de carte.
    Iar cei doi mi-au adus aminte de clasica „Dezbatere asupra existenţei lui Dumnezeu” cu tomistul Frederick Copleston şi analiticul Bertrand Russel.

    P.S. Nu mi-a dat prin cap că te vei chinui cu întregul film pe notebook. Aseară, după ce m-am dumirit de valoarea discuţiei, am pus pauză şi am dat nişte search-uri în urma cărora am făcut download cu fişierul mp4 de înaltă rezoluţie, pe care l-am savurat apoi pe plasmă, prin sistemul audio al casei. Sunetul e impecabil. Dacă vrei să procedezi la fel, nu mai e nevoie să apelezi la google. Du-te aici:
    http://podcasts.ox.ac.uk/nature-human-beings-and-question-their-ultimate-origin-video
    Sub movie ai buton „Get Video File”. 700MB.

    • Sorina Says:

      OK. Am făcut download. Și acum ce fac? Îmi trebuie un cablu să leg calculatorul de televizor sau îl copiez pe chestia aia, usb portabil sau nu știu cum îi spune și-l pun în televizor? Nu le am deloc, mai bine aștept un bărbat să vină acasă…
      Ce înțelegi prin sistemul audio al casei? Sistemul de boxe wireless? Că am din ăsta…
      P.S. Bertrand Russel un autor foarte plictisitor, cel puțin cartea asta În căutarea fericirii
      e, de departe, cea mai stupidă carte pe care am încercat să o citesc vreodată. Am încercat și nu am reușit.

  4. Dan M. Says:

    Pe Bertrand Russel care mi-a plăcut mie îl găseşti în „Problemele filosofiei” sau în „Istoria filozofiei occidentale”, nu în cărţi din astea de can-can cu nume comerciale.

    P.S. @Și acum ce fac?
    Ce, tu n-ai vizionat niciodată filme în format mp4 pe TV? N-aş fi crezut să mai existe astfel de cazuri printre noi. Într-un anume fel e bine; probabil că nu te enervează ACTA.
    În aceste condiţii e mai bine să aştepţi să vină un bărbat acasă, că dacă îţi ofer eu suport gratuit online aicea tare mi-e teamă că faci vreo boacănă şi înfigi cu forţa stick-ul USB în mufa HDMI.

    • Sorina Says:

      Mă supără rău de tot chestia asta. O dovadă de neîncredere deplină în posibilitățile mele tehnice. Am văzut filme mp4 pe televizor. Pe DVD, gata făcute de un prieten, că eu nu știu și nu am răbdare să fac așa ceva. Oricum, pînă să vină un bărbat acasă, se vede și se aude foarte bine pe laptop. Mă uit și-mi dau seama că pierdusem mare parte din prostiile atomismului logic cu care începe în forță Dawkins 😛


Lasă un răspuns

