Februarie şi ninge iar

8 Februarie 2010

Am terminat Jurnalul lui Cărtărescu. Cu greu. Mă gîndeam, azi-noapte, în timp ce citeam ultimul an al jurnalului că nici nu puteam parcurge prea repede treisprezece ani de viaţă ai unui om. Sînt aşa de multe stări pe care trebuie să te pliezi sau nu, să rezonezi cu ele, că vrei sau nu. Şi e greu de rezonat, mai ales, că însuşi Cărtărescu îşi recunoaşte bovarismul.
Mi-a plăcut pentru jurnalul meu ceea ce a notat în 7 nov. 1993:
M-me Bovary C’est Moi. Un puzzle de mii de bucăţele la fel colorate, la fel migălite, şi care acoperă de fapt desenul auster al unei moralităţi. Sinteză care, deşi, „mai reală ca realitatea însăşi”, duhneşte a gaz lampant. Balzac, mult mai dezordonat, îi este infinit superior. Cu toate acestea, într-un mod subtil şi metaliterar, cartea se salvează prin faptul că stilul ei nu e genuin, ci e şi el o imagine a stupidităţii fără limite, un extras strălucitor de stupiditate. „O să vă dau un jeg de carte, asta meritaţi” – pare să fi gîndit Flaubert. Avocatul care a condamnat-o nu era prost: a simţit ofensa, fără să înţeleagă însă originea.

Iată ce bine seamănă descrierea asta cu blogul meu. Un vitraliu pe care sînt elegant aşezate bucăţele de sticlă colorate. Ochiul care priveşte prin fiecare pătrăţel vede poate ceva strălucitor, poate înşelător şi frumos colorat, iar Ochiul care priveşte prin vitraliu ar trebui să vadă realitatea stupidă a acestei lumi pe care eu am aşezat-o dincolo de el. De cîte ori pe zi sînt, însă, tentată să mă uit chiar şi eu prin vitraliu cu speranţa că voi găsi altceva?

3 Responses to “Februarie şi ninge iar”

  1. intrecere Says:

    O atitudine reprobabilă. Despre lume, viaţă şi, mai ales, iarnă, trecută la plesneală în titlu.

  2. Bogdan Says:

    Meșteșugite cuvinte despre blogul tău, cuvinte care descriu corect realitatea.

    Despre Cărtăreasca se poate spune că este o Bovary româncă, care visează iubiri imposibile cu tentă politică :).


Lasă un răspuns

